+48 500 155 583 naraznadwa@hotmail.com

Gra na instrumentach i jej wpływ na mowę

Wpływ instrumentów muzycznych na rozwój mowy to bardzo trudny, ale i bardzo ciekawy obszar wiedzy. W okresie powojennym kładziono duży nacisk na umuzykalnianie dzieci i młodzieży, w szkołach tworzono chóry, a w domach dużo się śpiewało. W dzisiejszych czasach rodzice coraz mniej śpiewają swoim dzieciom, a nawet bardzo często krytykują śpiew, żeby zwyczajnie mieć spokój. W tej chwili muzyka zeszła na drugi plan, przez co dzieci mają problem z rytmem, śpiewem, mową i tylko nieliczne z nich wykazują zainteresowanie instrumentami i znają ich brzmienie. Żywa muzyka została zastąpiona nową technologią z odtwarzaczy.
Gra na instrumentach ma ogromne znaczenie na nasz ogólny rozwój, można zauważyć, że instrumentaliści rozwijają się i postrzegają świat trochę “inaczej”: maja inny sposób zachowania, z reguły są poukładani i obowiązkowi. Wynika to z ogromnej pracy, którą muszą włożyć, by grać dobrze technicznie. Osoby grające wykazują się zupełnie inną wrażliwością, koncentracją uwagi, wyobraźnią przestrzenną, szybciej przyswajają materiał pamięciowy – wynika to z obowiązku uczenia się utworów na pamięć. Są uporządkowani na poziomie analitycznym, co zmusza ich do ciągłego myślenia i chęci rozwoju.
Wady wymowy nie powinny mieć większego znaczenia, natomiast sama nauka gry na instrumencie może być przydatna w terapii logopedycznej. Podczas gry na instrumentach uaktywniają się obie półkule mózgowe jednocześnie, ponieważ np. grając na pianinie utwór, każda ręka ma za zadanie wykonać coś innego. Ma to również wpływ na sprawność manualną. W przypadku gry na instrumentach dętych, jeżeli trafimy na właściwego nauczyciela, jesteśmy w stanie prawidłowo pracować przeponą, co ma wpływ na długość fazy wydechowej. Podczas gry uruchamiamy język, który jest najważniejszym artykulatorem przy wydobywaniu dźwięku. Wpływa na opanowanie ćwiczeń fonacyjnych oraz pobudzenie rezonatorów do prawidłowego wyprowadzenia dźwięku na zewnątrz. Niestety, gra na instrumentach dętych ma również swoje minusy: może wywoływać niepotrzebne napięcia, które mogą doprowadzić do różnego rodzaju nieprawidłowości w obrębie jamy ustnej.
Warto wykorzystać muzykę i naukę gry na instrumencie jako sojuszników w terapii logopedycznej. Gra na instrumentach, a także śpiewanie, stymulują rozwój mowy dziecka. W grze najważniejsze jest poczucie rytmu, a dzieci z problemami z zakresu mowy często wykazują nieprawidłowości rytmiczne – to rytm ma za zadanie usystematyzowanie naszej mowy oraz jej wyrównanie.
Źródło: logotorpeda.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *